04.07.2011

REDD HUMLEN

Denne humlen kaller jeg for Hippie Bombus, bare fordi den ser litt hippie ut:)
I dag får humlen sin helt egen post her på bloggen. Humlebestanden sliter, og trenger all den hjelp den kan få. Ikke fra alle andre, men fra oss. I Norge står 6 arter på rødlista over truede arter. Det gjør meg fortvilet. Det hviler nå et ekstra ansvar på oss som har en hageflekk, enten hjemme eller på hytten. Vi må gjøre det vi kan for å legge til rette for at humlene skal trives.
Her ser en tydelig hvor humlen gjemmer blomsterstøvet. Nede på ene bakfoten sitter pollengjemmeren, eller lommen, som jeg kaller den.
Etter at  jeg leste de deprimerende nyhetene i mai slukte jeg alt jeg kom over for å få vite hva jeg kunne bidra med. Hvilke blomster liker humlen, hvilke kan jeg plante i hagen, og hvilke har jeg fra før. Jeg visste at rhododendronbusken min er skikkelig populær, der er det alltid et yrende humleliv. Men hvilke andre planter? 
Vel, det jeg har oppdaget er at busken snøbær er noe inni granskauen poppis. En helt vanlig hagebusk, som har hvite bær om vinteren, og yndige, rosa blomster sommerstid. Det er helt tydelig at snøbærbusken er yndlingsrestauranten til humlene, 3 stjerner i Michelinguiden i  Humleland.  For du verden, det er en voldsom humletrafikk i snøbærbusken. Men jeg vet jo ikke om det er normal trafikk, burde det vært større kaos, flere arter, eller ligger hagen min godt an i løypen? Uansett, forholdene kan helt sikkert forbedres.
Ok, så da har jeg rhododendron, roser og snøbær. Hva er fellestrekket? Ikke visste jeg før jeg leste dette: .....striper som følger årene i kronbladene fungerer som landingslys for humlene og trekker dem til seg. Hvite blomster med rosa ”landingslys” er en nesten uslåelig kombinasjon. Stripene representerer et visuelt kart for humlene. Den fører dem til "landingsplattformen" og inngangen inn til blomsten, forteller forskeren. 
Mer kan du lese her. Juhuu, humlene liker rosa blomster med hvite striper. Hvilken flaks, det gjør jo jeg også:)
Love is in the air! Ser dere blomsterstøvet som henger i luften mellom humlen og blomsten? Sååå fint!
Dessuten liker humlene duftkaprifol, løvemunn og blomkarse. Jeg kommer ikke på flere blomster i farten, kanskje dere har noen gode tips til humlevennlige planter? 
Artsdatabanken har lansert en applikasjon til smarttelefon som skal hjelpe oss til å bestemme art, og dessuten dele observasjoner av humlen gjort i Norge. Det er jo flott at vi på denne måten kan hjelpe insektsforskerne med å kartlegge Norges humlebestand.  
Den svenske ArtDatabanken har laget plansjer og nøkler for å kunne artsbestemme funn. 
Her er en idè til gartnerier og blomsterutsalg rundt om: Hva med å lage en egen plass der dere samler planter som humlen liker? Det samme for sommerfugler. Det hadde gjort jobben for oss kunder mye enklere.
Jeg er i alle fall klar for dugnad for å redde humlen, og vil derfor prøve plante flere blomster som den elsker. Håper du er med i dugnadsgjengen du også. Jeg kaster nå ballen over til  Moseplassen med ønske om en humleglad blomsterlisteHageblogger. La humla suse!

9 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Hei Lisbeth, dette var jo utrolig passende!
Jeg har faktisk sittet de siste dagene og lest meg opp på humler, og jeg har virkelig lett etter en plansje s¨å det var fett at du fant. Jeg var ikke så fokusert på maten, mer facinert over at det finnes 26 arter registrert i Norge.

Humleglad liste ja, jeg skal titte i noen bøker jeg, og så kan vi jo alle dele erfaringer. Her var gullregnen veldig populær, og så må vi ikke glemme de tidlige blomstene, hos meg var narcissene (påske/pinseliljer) superpopp.

Naturally Carol sa...

I hope your gardent is successful in attracting lots of bumblebees and that they multiply..all the best!

Hjertebank sa...

Heia humlene! De er også glade i kløver ;)

KKvinneblogger sa...

Dette var et veldig interessant innlegg.
Humler må vi ha!
Men jeg finner av og til døde humler på bakken. Vet ikke hva de døde av.
Vi har rhododendron, villroser, roser,iris osv. i hagen. Ser ut som humlene liker dem.

Men i går hadde vi en merkelig opplevelse. Vi har en hybelleilighet i underetasjen. Den bruker vi til kombinert gjesterom og atelier.
Jeg hadde ikke vært i sovealkoven der på en ukes tid, og nå var vinduet der fullt av store, halvdøde humler! 7-8 stykker klamret seg mot vinduet og ville ut! Men hvor kom de fra? Ingenting hadde stått åpent. Ingen blomster i vinduene der. Og ikke noe vann til stakkarene. Vi åpnet vinduene og slapp dem ut i frisk luft, nyregnet regnvann og hagens blomster. Håper de kom seg igjen!

Det var datteren min og sønnen hennes som overnattet der sist. De hadde ikke merket noen humler.
Hvor kan de ha kommet fra? Hmmm...

Min Verden sa...

Nå om dagen er Revebjeller og Prydsvinerot veldig populært. De liker også stemorsblomster og riddersporer. Dessuten liker de Roser og det synes jeg er flaks. Forøvrig synes jeg at det kunne være på sin plass med en nasjonal hagedugnad i Humlas ånd! Mot snegler - for Humler. Mange hender små... God sommer!

Torill sa...

Heisan. Ja, kva lærer ein ikkje av å lesa blogger. Dette visste eg ikkje, og når eg tenkjer meg om kan eg liksom ikkje høyra humla suse lenger... Kanskje den er borte fra hagen min ? No må det observerast !! Takk for tips og ha det godt.

Grip dagen sa...

Jeg har erfart at humler liker hvite nattkjoler!
Jeg satt i hyttehagen med min morgente. Og den ene etter den andre humla forsøkte å gå inn for landing på serken min.
Jeg er svært glad i humler, men vil gjerne ha dem på litt avstand. Har enda ikke glemt den sommeren jeg fikk 2 små humlebarn inn under skjørtet. De fant ikke veien ut...
Jeg fikk 2 svære stikk, de var som kjøttkaker, på låret, de varte helt til jul!
Men langsint er jeg ikke. Jeg ønsker dem mer enn velkommen i hagen. Nå skal jeg lese om hvordan en kan få humlen til å bosette seg. Jeg har laget hus for marihøner, men ikke for humler - enda.
Sommerhilsen og humlesurr fra Marit

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Haha, Marit. Jeg skal ikke vandre rundt i hvit nattkjole. Håper du oppdaterer på humleboliger, for det kunne jeg og virkelig tenkt meg lage. Et sted må humlefolket få bo:)

Brudeblogg: Jeg har ikke sett døde humler i hagen, men i fjor sommer så jeg utrolig mange døde i Baroniet/Rosendal. Der er det en allè opp mot huset, store trær på rekke og rad med hvite blomster. Husker/klarer ikke se for meg trærne nok til å bestemme type, men masse hvit kronblad på bakken og vanvittig mange døde humler. Ble skremt av synet....

Monika sa...

u mnie w Polsce też alarmują,ale o zagrożeniu pszczół!,pozdrawiam