22.03.2010

VÅRTEGN PÅ MANDAGER

Synes ikke dere at  "Frittilaria" er alldeles nydelig? Jeg er helt betatt av denne spede, vaiende planten med de nikkende klokkene i toppen. Hva kaller dere denne skjønningen for?

Den har jo mange forskjellige navn som kongekrone, rutelilje og vipeegg. Jeg kaller den vipeegg som danskene gjør. Mange klager på at den er vanskelig å få tak i, det må hagesentrene se til å få gjort noe med. Nå er den nemlig en trendblomst som mange jakter på.

 Den bør så absolutt få være med i det gode "løkselskap", slik at den kan kjøpes om høsten sammen med andre vårløker. Den behøver vinterkulden for å blomstre rikt til våren.  
 I dag er det mandag igjen, og Vårtegn på Mandager gjør seg gjeldende på mange svenske og norske blogger. Nå er det vårtegn i fleng i hagen min iallefall. Se her:

 Snøklokkene har kommet!

 Tulipanene og krokuser er på vei.

 Et herlig syn.

Jeg har allerede plantet en del frø, men denne uken skal det plantes enda flere sorter. Gleder meg!

22 kommentarer:

Randi sa...

Masse herlege vårtegn du viser :-) Er så skjønt no når det begynne å spire og gro ute. Bra du minna meg på at det er på tide å få sådd litt frø etterkvart :-D
Klems

Fågel Blå sa...

Åh så fina vårtecken kungsängsliljorna är underbara!
Önskar dej en fin Vecka!
Kram Kathrine

Refleksjon på livsvegen sa...

Å så flott!
Har vårteikn i vindauge eg...
men betre det enn ingenting :-)
Ha ei flott arbeidsveke!

Mitt hvite hus sa...

ÅÅå det er så godt å se disse vårtegnene...har hatt en runde i hagen i helgen jeg også...

nydelig løkblomst og for å være ærlig så kjenner jeg ikke til den..vakker var den iallefall..

ha en fin uke Lisbeth..
klem Kerstin

Fru Tankefull sa...

Å jeg elsker ruteliljer!!! Alle løkblomster egentlig, men de er nå helt spesielle da... Jeg har plantet ut masse slike i høst, og er mer enn bare litt spent på resultatet når bare snøen forsvinner fra krukkene mine i hagen...
Herlige vår bilder du viser oss!
Klem, Susanne

Christine C sa...

Så herlige vårtegn :-)) Det spirer og gror i bedene mine også, men ingen blomster ennå.

Nydelig den løkblomsten du viser - den var et nytt bekjentskap for meg.
Ha en fin uke!

Helene sa...

FANTASTISK!!! Bildene av spirene gjorde min dag ti hakk bedre!!!

Haust sa...

Å, så nydelege foto! Våren er herleg! :)

Ha ei god veke!

IngunnBW sa...

Akkurat den stemoren du viser frøposer av har jeg også sådd :) Falt så for farvene på den, nydelige! Jeg ser det har kommet mye lenger i haven din enn her, så jeg måtte finne andre vårtegn denne mandagen også. Så søte sneklokker! Gleder meg SÅ til mine kommer :)

AstridVU sa...

Er det virkelig sant, har du alle de vårtegnene i hagen din? HELDIGGRIS! Her ligger snøen fortsatt godt over alle vårtegnene og vi kan bare drømme om hva vi finner når den er smeltet bort... Takk for at du delte, skjønning :) (Og nei, er da slettes ikke flink til 'denslags', bare veldig selektiv med når jeg kommenterer - og på merkelig vis blir det ca alltid hos deg).

Jannicke sa...

...ja, er det noe som får frem smilet hos oss hageeiere, så er det disse første vårtegnene!

Mine snøklokker er også kommet, har vært ute og godsnakket med de.

Ønsker deg en fin og vårlig uke!

Klem J.

Mia sa...

Oi oi, sååå langt våre har kommet hos deg, Lisbeth! Jeg blir litt misunnerlig her jeg sitter med snø oppover ørene.... men heldigvis er det solskinn idag, og flere plussgrader, så jeg har da et håp om at våren kommer til meg også... før eller siden. Dagens blomster her i bloggen din er bare såååå nydelige. Jeg har enda tilgode å se de "live", har kun sett slike i blader og i blogger. Som du sier, jammen på tide å gjøre de mer tilgjengelig for folk flest.

Catherine sa...

Wonderful photos of spring! :)

Anonym sa...

helt nydelig!! husker jeg kalte vipeegg for UFO da jeg fant den i hagen.. hadde aldri sett en slik..¨

Jo, det er mye vi ikke får kjøpt her .. synd!! for vi går glipp av utrolig mye flott..

kos dæ..

Möllebacken sa...

Så bedårande kungsängliljorna är, det är ju jättevackert att ta in dom.
Visst är det underbart med våren när allting lever upp!
Ha en bra kväll!
Pella

Anonym sa...

I love visiting your blog - everything is so very beautiful!!!
................

Jeg elsker å besøke bloggen din - alt er så veldig flott!!!

Anne (Moseplassen) sa...

så artige bilder av ruteliljen, skikkelig festlig form :)
Rutelilje skal det være greit å få fatt i. De hadde det på Plantasjen i høst, og de hadde det i absolutt alle nettbutikkene jeg besøkte. Ikke kjempeutvalg på slag, men det var da noe.

Fine og artige er de nå iallefall :)

Simones Country Home sa...

Åååååh en smak av vår og sommer. Så koselig..I hagen min er det bare masse snø enda. ;o)

Ha en fin kveld.

Klem Simone

Anonym sa...

Det er så deilig å se det spire og gro! Vekk med all snøen nå sier jeg! Nå ser jeg det er meldt 10 grader på Sørlandet i morra, deilig!

Klem Kristine

carreco sa...

This plant is gorgeous. Nature is beautiful
Kisses. Co

Nooria sa...

Åhh, herlig!! Jeg ligger et par uker bak deg, men dette inspirerer. I påsken håper jeg å se at det spirer opp av jorda her hos meg. Da skal jeg også så frø. Jeg gleder meg!!

Seascape sa...

Den blir også kaldt for sjakkrute.
Min yngste sønn syntes disse plantene er de vakreste av alle planter. Så i vinter har jeg sådd 100-vis av disse.
Her blomstrer forsjellige Juleroser - snøklokker - klosterklokker - blåveis - krokuser og noen primula blomster er også kommet.